Analiza tematyczna
Waleria Pągowska avatar
Napisane przez Waleria Pągowska
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Co to jest analiza tematyczna?

Analiza tematyczna to metoda analizy tekstu, która pozwala zidentyfikować i wyróżnić różne tematy występujące w zbiorze wzmianek internetowych. Pozwala ona na analizę setek, a nawet tysięcy artykułów, postów na mediach społecznościowych czy komentarzy, co w tradycyjnej, ręcznej analizie byłoby niemożliwe.

Za pomocą odpowiednich algorytmów sztucznej inteligencji łatwe jest (lub nie ;)) zidentyfikowanie i wyodrębnienie tematów, słów kluczowych oraz emocji związanych z danym tematem. Dzięki temu możesz wygodnie śledzić:

  • których tematów jest najwięcej i czy są one ważne w kontekście Twojego projektu,

  • jakie słowa i frazy są najczęściej używane,

  • jakie emocje wiążą się z danym tematem.

Do czego jest mi potrzebna analiza tematyczna?

Dzięki analizie tematycznej możesz między innymi:

  • śledzić najważniejsze trendy w branży,

  • zobaczyć, jakie problemy wpływają na Twoich klientów,

  • zbadać oczekiwania klientów wobec Twojej firmy.

Te informacje pozwolą Ci dopasować działania marketingowe i PR-owe do potrzeb Twoich klientów i zaproponować im rozwiązania, które odpowiadają na ich potrzeby.

Dodatkowo, analiza tematyczna pozwala monitorować najważniejsze kanały komunikacji, w oparciu o kategorie, w których poruszany jest dany temat. Dzięki temu możesz nie tylko dostosować swoje działania PR-owe do preferencji Twojej publiczności, ale również wykorzystać do tego kanały, które dla nich są najważniejsze.

Przykładowy projekt

W panelu możesz znaleźć przykładowy projekt analizy tematycznej "Lewandowski". Znajdziesz go w sekcji LAB24. A co jest w środku?

  • Eksploracja tematów projektu - mapa tematów przedstawia rozkład wzmianek w kategoriach tematycznych. Kropki symbolizują pojedyncze wzmianki, a ich względna bliskość na mapie wskazuje podobieństwo znaczeniowe.

Po najechaniu kursorem na kropkę, wyświetlą się szczegółowe informacje na temat wzmianki:

W kolejnym kroku możesz wybrać jeden z wyodrębnionych tematów i zapoznać się z nim dokładniej:

  • Najważniejsze zwroty - chmura słów przedstawia najważniejsze zwroty w danym temacie, gdzie wielkość wyrazu odpowiada jego istotności w odniesieniu do wpisu. Im większy wyraz, tym ważniejsza jego rola w opisie tematu.

  • Popularność tematu - wykres pokazuje, jak często wpisy dotyczące danego tematu pojawiały się w zakresie czasowym analizy.

  • Podział sentymentu - możesz sprawdzić, jakie emocje wzbudział dany temat.

  • Podział kategorii - pozwala sprawdzić, w jakich źródłach dany temat pojawiał się najczęściej.

  • Share of Voice - porównanie wielkości wykrytych tematów - ile wpisów należy do każdego z nich.

  • Podział interakcji - jak duże zaangażowanie odbiorców wzbudził dany temat? Wykres przedstawia sumę interakcji (tj. polubień, udostępnień i komentarzy) ze wszystkich postów z danego tematu.

Dodatkowe funkcje

  • Zakres dat

Do każdego projektu możesz wybrać tydzień, który chcesz analizować (miniony lup boprzednie).

  • Pobieranie grafik

Każdy z wykresów ma po prawej stronie dostępne menu, w którym możesz wybrać format pobrania grafiki. Dzięki temu w łatwy sposób możesz dodawać wykresy do własnych prezentacji!

Dla kogo?

Analiza tematyczna jest dostępna dla wszystkich klientów, którzy posiadają konto Enterprie. Jeżeli chcesz przejść na wyższy plan, możesz to zrobić tutaj:

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?