Ekwiwalent reklamowy (AVE)

AVE to pomocnicza metryka, która pomaga specjalistom PR i Marketingu w śledzeniu i ocenie efektywności komunikacji. AVE to wskaźnik wyrażający ilość pieniędzy, jaką trzeba byłoby wydać na publikację wybranego przekazu, gdyby był reklamą. Mimo, że metryka ma podobną ilość fanów, co krytyków (trudno bowiem opisać liczbą relacje budowane w działaniach PR/Marketingowych) - jest często stosowana jako pomocniczy wskaźnik w ocenie efektywności działań PR. Od lat byliśmy jednak proszeni o jej implementację - stąd jej obecność w Brand24.

Najważniejsze kryteria wyliczeń to:

  • zasięg źródła (innymi słowy: jak popularna jest publikacja, artykuł, blog post, czy wpis w mediach społecznościowych)
  • typ wzmianki (komentarz, wpis główny na stronie, wpis z forum, lista produktów lub innych wpisów, nazwa marki widoczna w URL)
  • sentyment wzmianki (pozytywne wzmianki są naturalnie więcej warte niż neutralne)

Warto podkreślić:

  • Budowanie relacji, zasięgi w social media itd. są często nieuchwytne albo niezrozumiałe dla osób prowadzących biznes i zlecających takie zadania, natomiast przeliczenie na wartość pieniężną trafia do wszystkich.
  • Metryka AVE jest zawsze jedynie przybliżeniem, tak więc nie istnieje “poprawna wartość“.
  • Metodologie wyliczeń AVE różnią się od siebie i mogą pojawiać się różnice między różnymi narzędziami (często wynikające z różnic w metodologii pomiaru zasięgu). Dlatego AVE z Brand24 można porównywać głównie z AVE Brand24 dla innej marki.
Czy udało Ci się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie?