Wbrew pozorom, monitoring Internetu nie został stworzony tylko i wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw, czy globalnych korporacji. Tak naprawdę jego potencjał może być wykorzystywany równie efektywnie zarówno przez "małych" jak i "dużych" graczy na rynku :)
W tym artykule skupimy się na zastosowaniu monitoringu Internetu przez małe przedsiębiorstwa i przedstawimy, które elementy biznesu mogą skorzystać na tym najbardziej.
1. Monitoring marki własnej
Bardzo często podczas rozmów z klientami spotykam się z tego typu opinią: "My nie potrzebujemy monitorować naszej marki w Internecie, bo dopiero zaczynamy i na pewno nikt o nas jeszcze nie pisze". Nic bardziej mylnego! Fakt, że dopiero zaczynasz pojawiać się w różnorodnych kanałach internetowych (czy to social media, fora internetowe lub blogi), nie zwalnia Cię z potrzeby bycia na bieżąco odnośnie tego, kto i co o Tobie może napisać. Weźmy na warsztat przykładową sytuację:
Twoja firma prowadzi sklep internetowy sprzedający produkt A. Pewnego dnia nastąpiła przerwa w realizacji płatności w Twoim sklepie. Generalnie problem został bardzo szybko rozwiązany, niemniej jednak kilka osób, które akurat w tym momencie chciały zapłacić za zakupy i niestety nie były w stanie tego zrobić. Pod wpływem emocji piszą skargę na forum internetowym lub - co gorsza - też osobny wpis na swoim/zaprzyjaźnionym blogu tematycznym, w którym opisują zaistniałą sytuację.
Wydaje Ci się, że problem został zażegnany, a tak naprawdę dopiero się pojawia. Samemu niestety nie jesteś w stanie monitorować całej sieci i tego typu wpisy łatwo przeoczyć. O ile w przypadku pozytywnych lub neutralnych opinii nie będzie to stanowiło większego problemu, o tyle w kwestii negatywnych wzmianek może poważnie wpłynąć na Twoją reputację i funkcjonowanie na rynku. I to już na początku działalności! Wykorzystując monitoring Internetu masz o wiele większą możliwość szybkiej reakcji i zażegnania potencjalnych kryzysów wizerunkowych. Sprawdź w jaki sposób prawidłowo przygotować projekt, pozwalający na monitoring marki własnej:
2. Monitoring konkurencji
Umówmy się, każdy jest ciekawy jak radzi sobie konkurencja ;)
Tym bardziej, że monitoring konkurencji jest ważnym elementem każdego biznesu, a znajomość mocnych i słabych stron rywali pozwala wyciągać wnioski dla rozwijania własnego biznesu. Do zaspokojenia tej ciekawości, świetnie może posłużyć Ci monitoring Internetu. Jako słowo kluczowe (czyli słowo, na podstawie którego ma być przeszukiwana sieć) wpisujesz nazwę swojej konkurencji i voilà - widzisz kto, gdzie i co o nich pisze.
3. Monitoring grupy produktowej
Przygotowując odpowiedni projekt, jesteś w stanie dotrzeć do wielu miejsc
w sieci, które pozwolą Ci na uzyskać ogólny pogląd na temat grupy produktowej, w której "obraca" się Twoje przedsiębiorstwo. Wszystko super, ale jakie bezpośrednie benefity płyną z tego typu monitoringu? Otóż, jesteś w stanie:
uzyskać nietuzinkowy, ciekawy content, który może posłużyć przykładowo w tworzeniu treści na Twojego bloga, czy też Twoje sociale
zaangażować się w dyskusje prowadzone przez internautów i tym samym zaznaczyć swoje istnieje w świecie, zaprezentować swój produkt
"podpatrzeć" z jakimi problemami na co dzień borykają się Twoi potencjalni klienci i wyjść im naprzeciw z odpowiednim rozwiązaniem z zawiłej sytuacji
Stworzenie projektu w tym celu nie jest trudne... Zresztą, przekonaj się osobiście:
4. Pozyskiwanie leadów sprzedażowych
Do powyższych podpunktów należy dodać jeszcze, bardzo ważny - mianowicie:
Jesteś w stanie "sprzedawać" swój produkt.
Monitoring Internetu jest narzędziem umożliwiającym pozyskiwanie nowych klientów. Ma to bezpośredni związek z monitoringiem grupy produktowej, dlatego nawiązuję tu bezpośrednio do niej. Większość z nas, zanim podejmie decyzję o zakupie czegokolwiek, swoje pierwsze kroki kieruje w stronę Internetu i tam szuka opinii, sklepu, specjalisty itd. Klienci zadają bezpośrednie pytania typu:
gdzie kupię ...
polećcie proszę miejsce, gdzie mogę zamówić ...
zlecę wykonanie ...
kto wykona ...
polećcie mi proszę osobę/specjalistę, która będzie w stanie ...
Tego typu zapytań jest naprawdę wiele, co automatycznie daje Ci duże pole do popisu :) Dotrzyj do tych użytkowników wraz ze swoim produktem lub usługą i zaproponuj im współpracę. W tym przypadku, odpowiednie przygotowanie projektu jest kluczową kwestią, dlatego zachęcam Cię do zapoznania się ze specjalnym poradnikiem, w którym krok po kroku opisałem cały proces.
Pamiętaj, że wymienione przeze mnie zastosowania monitoringu internetowego są jednymi z najpopularniejszymi zastosowań i jest ich o wiele więcej :) Jesteśmy w stanie przygotować dla Ciebie spersonalizowane projekty, które ułatwią Ci rozwój firmy oraz pomogą w codziennym funkcjonowaniu w tym świecie :)
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania - jesteśmy cały czas do dyspozycji na czacie na stronie internetowej www.brand24.pl (w prawym, dolnym rogu strony widnieje ikonka chatu) oraz pod mailem: pomoc@brand24.pl :)